تاریخ نوشته: ۱۴۰۳/۳/۶
شماره : ۹۹

آیا معنای حقیقی زیارت گرفتن شبکه های ضریح است؟

معنای حقیقی زیارت ‏ قبل از زیارت ، وظایفی داریم : که اصلی ترین آن معرفت است.‏ روایاتی از وجود مبارک امام باقر، امام صادق، موسی بن جعفر و امام...

آیا معنای حقیقی زیارت گرفتن شبکه های ضریح است؟

معنای حقیقی زیارت ‏
قبل از زیارت ، وظایفی داریم : که اصلی ترین آن معرفت است.‏
روایاتی از وجود مبارک امام باقر، امام صادق، موسی بن جعفر و امام ‏رضا علیه السلام نقل شده است که در آن ها ،معنای حقیقی زیارت را ‏بیان فرموده اند. پس از بررسی، به این نتیجه رسیدم که زیارت ، یعنی ‏هماهنگ شدن با امامی که انسان را در حدّ زبان و قلب و باطن، زیارت ‏میکند. ‏
پافشاری این روایت ها بر این نکته است که فقط با زبانمان زیارت ‏نکنیم ؛ بلکه با قلب و نفس انسانی خودمان هم زیارت کنیم . بعد از این ‏روایات، در عبارات بسیار مهم و نورانی زیارتِ باعظمت ((وارث)) ‏دقت کردم و دیدم که بخشی از متن زیارت شریف ((وارث))، همان ‏واقعیت هایی است که درباره زیارت ازاین چهارامام بزرگوا‎ ‎رعلیه ‏السلام نقل شده است.‏
بنا به راهنمایی ائمه طاهرین علیه السلام زائر در حرم مطهر اباعبدالله ‏الحسین علیهدالسلام خطاب به سیدالشهداء معصوم علیه السلام میگوید.‏
دل من تسلیم مقام با عظمت امامت شماست. من شما را در قلبم به عنوان ‏یک معلم آسمانی، یک حکیم الهی و یک راهنمای واجب الاطاعۀ قبول ‏دارم. سپس این طور ادامه می دهد:‏
‏ (( وَاَمرِی لِاَمرِکُم مُتَّبِع)):‏
به این معنا که تمام زندگی من، از جنبه اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی ‏و .. تابع زندگی شماست؛ یعنی اگر دنبال لقمه نانی هستم ، دنبال لقمه ‏حلالم و در زندگی خانوادگی هم رفتارم مانند رفتار شماست.‏
اهل ظلم نیستم وبا مردم ، همان اخلاق شما را دارم.‏
عبارت دیگر این است :
«وَ بإِیَابکُمْ مُوقِنٌ وَ بشَرَائِعِ دینِی وَ خَوَاتِیمِ ‏عَمَلِی‏»، ‏
با این مفهوم که به دستورات دین و نتایج اعمالم، یقین دارم. من اهل ‏تکیه کردن به خواسته های نا مشروع خودم و دیگران نیستم وبه توفیق ‏خدا خودم را در موقعیتی قرار داده ام که یک شیعه پذیرفته شده باشم.‏
معنای زیارت ، این است . اما اگر خدای ناکرده به زن وبچه و مردم ظلم ‏کرده باشیم، مال مردم خورباشیم، زبانمان در گفتار آزاد و بی قید باشد یا ‏اهل دروغ و تهمت و غیبت وتحقیرو ریختن آبروی دیگران باشیم و با ‏این حال بیاییم گوشه ای از حرم بنشینیم و چهار صفحه مفاتیح بخوانیم و ‏برگردیم ، بعد هم همانی باشیم که قبل از زیارت بودیم: این زیارت ‏نیست.‏
خرافات زیارت
سوال: آیا به زیارت هایی که ما اکنون به این شکل انجام می دهیم و مثلاً ‏حتماً باید به ضریح مطهر بچسبیم ، در روایات توصیه شده است ؟ اگر ‏توصیه نشده است ، چرا این حرکت ها را انجام میدهیم؟
جواب :درآداب زیارت، آداب ظاهری و آداب باطنی مطرح شده است.‏
اصلاً بعضی از کارهایی که مردم ما درزیارت انجام می دهند، از طرفِ ‏معصومان علیه السلام سفارش نشده است!‏
آداب زیارت همین هاست که اذن دخول بخوانیم، با طهارت و غسل ‏وارد بشویم، سررا پایین بیندازیم، زیارت نامه های وارد شده را ‏بخوانیم، مؤدب بایستیم و ..
آویزان شدن به ضریح و عبور کردن از روی مردم و له کردن دیگران، ‏در آداب زیارت نیست !حتی در زمان معصومان علیه السلام هم نمونه ‏ای نداشته ایم که کسی درب خانه این بزرگواران علیه السلام نخ بسته ‏باشد. دخیل بستن یک معنای عرفانی دارد. معنایش این نخ و پارچه ‏بستن های ظاهری یا نمونه های دیگر نیست. دخیلم یا امام رضا ، یعنی ‏امام رضا ! من غلام شما هستم و جای دیگری نمی روم. این معنای ‏واقعی دخیل است .‏
عزیزان خیلی مواظب باشیم. ما به درگاه ملکوتی این معصومان علیه ‏السلام آمده ایم. این زیارت است.‏
در زیارت ،الزاماً نباید دست ما به ضریح مطهر برسد. خیلی از ما فکر ‏می کنیم که اگر دستمان به ضریح نرسد، زیارت نکرده ایم! دیده اید که ‏بعضی ها با هزار زحمت، خودشان و دیگران را در فشار قرار می دهند ‏و بعد که دستشان را به ضریح می رسانند، می گویند: (( حالا دیگر ‏زیارتم قبول شد))‏
برای مثال :‏
ما چه امام رضایی را می شناسیم؟ امام رضای داخل ضریح با امام ‏رضای حاضر در رواق ها یا صحن جامع فرقی دارند؟ باید چه کنیم؟ ‏اگر نزدیک شدن به ضریح،بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران امکان ‏نداشت، از راه دورزیارت کنیم. در ایامی که حرم مطهر شلوغ است ، ‏حتی اگر نزدیک ضریح هم نشدیم، عیبی ندارد. در این مواقع ، با فاصله ‏از ضریح مطهر، یک زیارت نامه بخوانیم. ‏
من خاک پای همه زائران امام رضا هستم علیه السلام هستم؛ اما فراوان ‏دیده ام که خیلی از ما به زیارت می آییم، ولی زیارت نامه نمی خوانیم ! ‏اگر سواد خواندن زیارت نامه هم نداریم، بگوییم یک نفر برایمان ‏بخواند.‏

توصیه مرحوم پهلوانی به زائران
خدا رحمت کند یکی ازبزرگان علمای ما به نام شیخ علی آقای پهلوانی ‏رحمۀ الله را که خیلی معرفت داشت. از شارگردان خوب حضرت امام ‏خمینی رحمۀ الله و علامه طباطبائی رحمۀ الله بود.‏
خدا به من توفیق داده بود و هر چند اَزچند گاهی به دیدن ایشان می رفتم ‏و می گفتم؛ ((آقا ! وقتی من می آیم، راهم بدهید.همین؛ قول می دهم ‏حرف گوش بدهم!)) یک وقتی خداوند توفیق داد و می خواستم به حج ‏بیت الحرام بروم . خب باید می رفتم واز ایشان هم خداحافظی می کردم. ‏حق استادی به گردنم داشتند و درضمن شاید یک چیزی ( نکته ای ‏معرفتی) هم گفتند. ما رفتیم دیدن ایشان و نشستیم. دیگر چشمانشان نمی ‏دید. گفتم :(( آقا ما داریم می رویم حج بیت الحرام. از خدا چه بخواهیم ؟ ‏چه کار کنیم؟)) این سوال همه جوان هاست که : (( چه کار کنیم تا زائر ‏باشیم ؟ چه کار کنیم که آقا دستمان را بگیرند؟ ما که می دانیم آقا می بینند ‏و می توانند؛ پس چرا وقتی برمی گردیم اتفاقی نمی افتد؟))‏
من دنبال این بودم که ببینم کلید این معما چیست و ایشان چه می گویند. ‏خدا به زبانشان آورد و حرفی زدند که ما تکانی خوردیم . مفهوم حرف ‏هایشان این بود (( مثلاً یکی درب خانه ما را میزند و می گوید: فقیرم.‏
با گدائی که درب خانه می آید ، چند نوع برخود میشود: اگر ازاین ‏گداهای مزاحم باشد که هر روز می آید ، می گوییم بگذار اینقدر زنگ ‏بزند تا خسته شود و زیر پایش علف سبز شود یا ممکن است به ‏فرزندمان مبلغی بدهیم که به او بدهد تا برود. شاید هم خودمان بلند شویم ‏و برویم پولی به او بدهیم ، او هم بگیرد و کمی دعا کند و برود. به هر ‏حال، بیش از این کاری نمی کنیم؛ یا جوابش را می دهیم یا نمی دهیم . ‏اگر هم جوابش را می دهیم، یا خودمان می رویم دم در یا به یکی از اهل ‏خانه می گوییم که چیزی به او بدهید تا برود. این برخود با گداست.‏
اما اگر تصورکنید یک وقت من در اتاق باشم و خانمم خبر بدهند که ‏مثلاً: شیخ علی آقا،الان شیخ مرتضی آمده اند و می خواهند شما را ‏ببینند، حالامن می توانم بگویم بگذار بنشیند تا زیر پایش علف سبز ‏بشود؟ آیا من می توانم به بچه ها بگویم که پولی بدهند تا برود؟ او که ‏برای پولی نیامده است ! او که برای دیدن خانوادۀ من نیامده است! او ‏زائر است و آمده است مرا ببیند و زیارت کند؛ پس من هم در هر حالی ‏که هستم ، باید بلند شوم و چند دقیقه کنارش بنشینم و حرفش را گوش ‏بدهم تا برود. میوه هم اگر جلویش نگذاریم، مشکلی نیست.اگر کسی را ‏هم به عنوان نائب نفرستم، طوری نیست. گرچه ادب همین است؛ اما ‏ناخواسته اش این است که مرا ببیند و به معنای واقعی زائرباشد.))‏
اگر چه من وشما هرچه داریم،{ به اذن خداوند} از اهل بیت علیه السلام ‏است ؛ اما الان که آمده ایم اینجا ، زائریم. برای گدایی ، آمده ایم ؛ بلکه ‏آمده ایم ائمه معصوم علیه السلام را ببینیم . قفط برای این نیامده ایم که ‏چیزی به ما بدهند. وقتی آمده ایم درب خانه شان، تنها جوابمان چیست؟ ‏جواب ما خود ایشان است، نه کمتر از این ! به کمتراز خود ائمه علیه ‏السلام قانع نشوید. در زیارت شریف جامعه کبیره می گوییم:‏
زائراًلکم
زائرشما هستم.‏
یعنی آمده ام خودتان را ببینم. حالا وقتی تو نشستی و او هم کنارت ‏نشست،بعد هم که رفتی، اگر گرفتاری داشته باشی، آیا به مشکل تو توجه ‏نمی کند؟ خدا او را می خواهد. اگر یک لحظه کنار ما نشسته است، ‏انگار خدا پیش ماست.‏

امام معصوم علیه السلام فقط برای براوردن حاجات دینوی نیامده اند؛ ‏ائمه اطهار علیه السلام برای هدایت ما آمده اند.‏
دعا و درخواست ، از آداب حین زیارت است. نیاز مادی بد نیست؛اما ‏اگرمی خواهیم بهتر متوجه شویم { که چه چیزهایی بخواهیم } دعای ‏شریف (( عالیۀ المضامین )) ، زیباترین درخواست ها را به ما نشان ‏می دهد. زیباترین حاجت ها را برای خودمان، دوستان، همسایگان و ‏امواتمان بخواهیم.‏

سلام زائر آداب زیارت توفیق دوروغ تهمت غیبت تحقیر وارث باقر رضا موسی بن جعفر معنای حقیقی شریف ائمه قلب باطن

دیگر نوشته‌ها

شکر خدا که تحت لوای خدیجه ایم